De fleste mennesker, for hvem det endelig lykkes at få opsat en god og sund løberutine, kommer i gang med at løbe om foråret eller i den tidlige sommer. Det er nemlig her hvor vejret udenfor virkeligt lægger op til, at man kommer ud og får rørt sig. Solen står tidligere op, vejret er godt og tørt, og fuglene synger. Det fjerner ikke alle de dårlige undskyldninger man kan komme på for at skippe træningen – men med en god kop kaffe, og noget musik i ørerne, så kan man godt få sig selv til at komme afsted på de første løbeturer.

Det er nemlig altid de første par turer i løbeskoene der er de sværeste. Her er alting stadig nyt, og det er som om både krop og hjerne stritter imod. Men så begynder man langsomt at mærke de gode effekter. Den fantastiske summen i kroppen, efter en god løbetur. Den ekstra energi i hverdagen, og en behagelig følelse i kroppen. Inden længe er man blevet så bidt af at løbe, at man slet ikke kan forestille sig et liv uden en daglig løbetur.

Men i løbet af efteråret kan man godt begynde at komme på andre tanker. Dagene begynder at blive kortere, og det kan være mørkt når man vågner. Vinden er begyndt at tage til, og nogle gange er der regn eller slud. Naturen og den friske luft er ikke længere helt så fristende: de virker mere faretruende eller bare kedelige. Man har lyst til at fortsætte rutinen – men kan man blive ved? Når vinteren kommer bliver der jo for alvor koldt og mørkt!

Men bare rolig: vinteren behøver ikke at stoppe dig fra at løbe. Du har allerede fået dig en god rutine, og den skal du for alt i verden holde fast i. Det er langt lettere at kæmpe sig igennem vinteren, end det er at skulle starte op igen næste forår.

Det er faktisk slet ikke så slemt at løbe om vinteren, som man måske kan forestille sig. Det handler bare om at være godt klædt på, og så komme afsted. Med et par vinter løbetights fra kari traa og noget tilsvarende overtøj er det ikke noget problem at holde varmen, selvom sneen daler udenfor. Når først du   har løbet en kilometer eller to, så kan det faktisk næsten være for varmt!

Mange garvede løbere foretrækker faktisk at løbe om vinterne, fordi de ofte kan bryde deres personlige rekorder i det koldere vejr. Du undgår nemlig at blive overophedet når luften omkring dig er koldere, og det betyder at du kan gå hårdere til den, uden at blive ligeså træt. Det kan samtidig føles helt fantastisk at møde den kolde vind, mens ens krop producerer en helt masse varme af, at man løber.