Over 30-40% af Danmarks befolkning sover dårligt om natten, så du er langt fra alene, hvis du ofte vågner op efter en lang og forstyrret nattesøvn. Der er tusindvis af mulige grunde til det, men herunder er listet de 3 mest almindelige grunde til den dårlige nattesøvn, samt råd til, hvordan man kan fikse det.

1. Dårlige kostvaner

Hvis du går sulten i seng, er der stor risiko for at gå en dårlig nattesøvn i møde – særligt fordi kulhydrater fra mad hjælper med at øge mængden af et søvnhormon kaldet serotonin, der hjælper dig med at sove. Det er derudover også vigtigt, at du spiser morgenmad hver dag, da det synkroniserer kroppens indre ur resten af dagen.

2. Rod i soveværelset

Soveværelset skal være et afslappende sted, hvor du går ind for at få en pause fra hverdagen og koble din hjerne fra. Derfor er det vigtigt at du holder orden derinde, så du ikke er omringet af rodede og stressede omgivelser. Det gælder også de elektriske produkter, som helst skal holdes uden for dette værelse. Det er alt for let at sidde på sin iPhone, når man egentlig skal sove, og det blå lys fra tv og mobil får derudover vores hjerner til at tro, at solen stadig er oppe, og der derfor er lang tid til sengetid.

3. Stress

Hvis du ligger dig til at sove med hovedet fuld af tanker om dit svære arbejde, familieproblemer eller din dårlige økonomi, er det utrolig svært for dit hoved at finde ro nok til at påbegynde din søvn. Dette kan være stress symptomer, og du skal derfor tage det meget alvorligt, hvis du tænker så meget på dine problemer, at det skaber søvnløshed. Søvnproblemerne kan blive løst ved at motionere inden du skal sove, så du ganske enkelt falder i søvn af udmattelse, eller ved at skrive i en lille notesbog i slutningen af dagen, hvor du skriver alle dine stressfulde tanker.

Tips til at falde nemmere i søvn

Har du brug for hjælp til at sove, kan du benytte dig af effektive teknikker fra mindfullness, inden du falder i søvn. Mindfullness øvelserne handler om opmærksomhed, koncentration og afslapning med fokus på åndedrættet. Hvis du kan nikke genkende til det med, at man ligger og drejer sig, og bekymrer sig om både dagen der gik, og dagen der kommer, kan du helt sikkert drage fordel af disse tekniker – dem kan du nemt finde mange af på Google, som alle er effektive mod dårlig søvn. Problemerne med at sove kan også blive løst enten gennem meditation eller hypnose, hvoraf sidstnævnte skal gøres hos en psykolog eller anden med speciale inden for området. Hvis intet andet hjælper, kan du som sidste udvej få en recept på sovepiller hos din læge.